علیرضا اکبر پور 

مشخصات فردی:

نام: علیرضا                          نام خانوادگی: اکبر پور

تاریخ تولد:  1352

 

تحصیلات:  کارشناس ارشد آهنگسازی

مدارک:

-تحصیل در دانشگاه رسام هنر وابسته به جهاد دانشگاهی ، تهران، سال 1/2/75 در رشته آهنگسازی به مدیریت شریف لطفی.

– لیسانس رشته هنرهای دراماتیک از دانشگاه آزاد اسلامی (نمایش) بازیگری(کارگردانی) .

– کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشکده موسیقی دانشگاه سوره ، تهران.

– مدرس موسیقی درس موسیقی در نمایش ، دانشکده هنرهای دراماتیک، دانشگاه هنر و معماری تهران.

– بازرس علی البدل کانون آهنگسازان خانه موسیقی ایران در حال حاضر انتخابات 18/2/1395.

 

سوابق هنری:

سوابق کاری:

-درسال 1368 با فراگیری ساز تمبک در هنرستان شبانه موسیقی استان اصفهان موسیقی را آغاز کرده و به مدت ۷ سال کلیه کتابهای تمبک نوازی را نزد استاد حسن آزاده فر اجرا نموده.

-در کنار ساز تمبک از سال 1368 به فراگیری ساز سه تار  پرداخته و مدتی در اصفهان و سپس برای فراگیری به تهران نزد استاد زیدالله طلوعی به تهران آمده و از محضر ایشان  شروع به نواختن حرفه ای تار و سه تارنمودم. به مدت 15 سال نواختن کتابهای هنرستان موسیقی و آثاری از درویش خان- رکن الدین خان مختاری- ردیف میرزا عبدالله فراهانی و کتابهای استاد حسین علیزاده و …

– در همان سال 1375 برای کسب و آموزش مبانی نظری موسیقی از طرف استاد زیدالله طلوعی به کلاسهای استاد فرهاد فخرالدینی معرفی شدم و مباحث تئوری موسیقی و علوم آهنگسازی را نزد ایشان آموختم(تئوری موسیقی).

– در دانشگاه رسام هنر تهران از استیدی چون فرهاد هراتی- استاد محسن نفر- و استاد وارطان ساهاکیان بهره های زیادی برده و در زمینه تئوری و مباحث علوم نظری موسیقی کلاسیک – هارمونی – کنترپوان و سلفژ.

– آشنایی با اساتید دیگری چون استاد حمیدرضا دیبازر(آهنگساز)- پیمان صدری (پیانو) –علی حنانه (پیانو) نقطه عطفی در یادگیری مطالب علمی و آکادمیک موسیقی بود و درسهایی چون مبانی آهنگسازی نزد استاد دیبازر آموزش هارمونی. – آموزش مکاتب و سبکهای تاریخ موسیقی ایران و جهان از باروک تا به موسیقی معاصر( امروز) و آموزش پیانو نزد استاد پیمان صدری و استاد علی حنانه رهگشایی دیگر بود برای شروع کار و تفکری تازه در آهنگسازی اینجانب .

– اصول سازبندی از اساتید دیگر در زمینه اصول آهنگسازی درس اصول سازبندی ، ارکستراسیون(سازشناسی) و رهبری ارکستر به مدت ۲ سال در دانشگاه نزد استاد تقی ضرابی بهره های زیادی بردم و تحت آموزش ایشان تا به امروز و آموزش و ساختار آهنگسازی ایرانی نزد استاد شریف لطفی و موسیقی آتنال نزد دکتر کیاوش صاحب نسق در دانشگاه و استاد محمدرضا تفضلی آهنگسازی مُدال،تنال و آتنال را فراگرفته. ادامه آموزش هارمونی و کنترپوان پیشرفته نزد استاد تمام- استاد وارطان ساهاکیان در دانشگاه ره یافت تازه ای برای اینجانب بود.

– آشنایی با فرم و آنالیز موسیقی نزد استاد آرمان نوروزی و استاد روزبه رفیعی از دیگر موارد تخصصی بودند که حقیر طی این سالیان در محضرشان تلمذ کرده و بهره ها برده ام. و از سال 1388 تا به امروز به صورت کاملاً تخصصی نزد استاد مهرداد مرادی به فراگیری تخصصی پیانو پرداخته ام و از ایشان بسیار بهره برده ام . آموزش سبکهای پیانو و روش تدریس و سایکولوژی تدریس پیانو (باروک، کلاسیک، رمانتیک، امپرسیونیسم، مدرن و معاصر) تا به امروز نزد این استاد توانمند بهره مند گردیده ام.

– از سال 1387 عضو کانون آهنگسازان خانه موسیقی بوده ام و در حال حاضر (سال 1395) به عنوان بازرس علی البدل در این دوره جدید کاندید شده ام.

– از سال 1388 دارای کارت صلاحیت تدریس موسیقی ایرانی هم از مرکز گسترش توسعه فعالیتهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده ام و از طریق آزمون ورودی نوازندگی ساز ایرانی (تار و سه تار) موفق به دریافت کارت صلاحیت تدریس شده ام.

– دارای مجوز رسمی آموزشگاه موسیقی می باشم  از سال 1388 در استان البرز تا به امروز و  در تاریخ 30/2/ 1392 این آموزشگاه موسیقی به آموزشگاه موسیقی درجه ۱ تبدیل گردیده که این پروانه تأسیس آموزشگاه آزاد هنری تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است.

جوایز و افتخارات هنری:

-دهمین جشنواره سراسری موسیقی فجر (یکم تا دهم بهمن 1373) لوح یادبود از علی مرادخانی رئیس مرکز سرود و آهنگهای انقلابی.

– دیپلم افتخار و لوح سپاس بهترین موسیقی متن و کسب رتبه اول برای موسیقی نمایشنامه ناهید سر (1375).

-دریافت جایزه از محمد مهدی احمدی  ، دبیر نخستین یادواره تئاتر منبر اسفند (1375).

– لوح تقدیر و یادبود برای تکنوازی سه تار در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دریافت لوح تقدیر از کانون فرهنگی هنری محبان ولایت دانشگاه اصفهان (مراسم جشن ولایت) (16/2/1375).

– لوح یادبود برای همکاری با گروه نوا در استان اصفهان بمناسبت اولین محفل شعر و ادب . شهر رهنان همزمان با میلاد با سعادت اولین پیشوای متقیان حضرت علی (ع) از طرف محمد نوروزی شهردار رهنان و جناب باباصفری رئیس  کانون اندیشه اسلامی شهر رهنان (1375).

– کسب مقام اول برای بهترین موسیقی نمایش در «سوگ جامه» در دهمین جشنواره تئاتر استانی از طرف دانشجویان رشته نمایش و گروه اجرایی نمایش سوگ جامه (1376) .

– مدرس ساز تخصصی تار و سه تار ۱۲/ شهریور /1376 در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و معرفی نامه جهت ارزشیابی درجه هنری شورای ارزشیابی هنرمندان موسیقی از محمد مهدی احمدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی.

– مجوز و گواهینامه و ارزشیابی صحیح تدریس موسیقی برای ساز تخصصی تار و سه تار. از یگانه شهنواز تار ایران استاد جلیل شهناز طی نوشته ای مکتوب به مرکز سرود و آهنگهای انقلابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان نظر ایشان و توافق هنری فی مابین حاصل بوده و از لحاظ تدریس صحیح موسیقی ایشان ارزشیابی دارند. (11/8/1376).

– گرفتن معرفی نامه و دست خط و تأییدیه از مؤسسه فرهنگی و هنری چاووش تهران برای ساز تار و سه تار، با ریاست استاد زیدالله طلوعی برای به پایان رساندن ردیف میرزا عبدالله و قطعات سازی در نزد ایشان برای آمادگی لازم جهت تدریس و همکاری های مختلف فرهنگی و هنری در این موسسه و سایر مؤسسات (11/8/1376).

– دیپلم افتخار و لوح یادبود برای بهترین موسیقی متن در دهمین جشنواره تئاتر استان مرکزی و دریافت جوایز از حسن مظفری مدیر کل فرهنگ و ارشا اسلامی و دبیر دهمین جشنواره تئاتر استان به خاطر کسب رتبه اول موسیقی(آذر ماه 1377).

– ابلاغیه و دعوت به همکاری در برگزاری مرحله استانی مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان در رشته سرود به عنوان داور در مسابقات سرود استانی  رونوشت از کارشناسی فرهنگی و هنری و رئیس سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان سید رحیم مدنیان (7/1/1381).

– نوشتن سرود دانشگاه آزاد اسلامی به سفارش و تهیه کنندگی دانشگاه آزاد اسلامی برای ارکستر سمفونیک تهران و گروه کُر دفتر موسیقی . در سال 1386 توسط اینجانب ضبط در استودیو پژواک حوزه هنری تهران.

– همکاری به عنوان مدیر اجرایی هنری برای مراسم با شکوه دهه فجر انقلاب اسلامی با وزارت کشاورزی تهران و لوح تقدیر از حمید شکری معاون برنامه ریزی روابط عمومی وزارت کشاورزی تهران (1387).

-گواهینامه و تایدیه برای حکم تدریس در زمینه آهنگسازی – سلفژ – تئوری موسیقی و همچنین آموزش تخصصی پیانو با آموزشگاه مهرگان کرج به مدیریت سید افشین علوی مدیر کانون موسیقی مهرگان. ( 10/2/87) .

– گواهینامه و دست خط برای وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران- برای اینجانب به عنوان مدرس رشته های علوم آهنگسازی – سلفژ- تئوری موسیقی و پیانو به صورت پیگیر در آموزشگاه تدریس کرده وکمال رضایت مدیریت این آموزشگاه از تاریخ 15/6/82 الی 15/6/84 در آموزشگاه موسیقی اشراق کرج- با مدیریت این آموزشگاه.

– همکاری در رشته آهنگسازی به عنوان مدرس در کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاه سوره تهران و رضایت داشتن مدیریت امور فرهنگی دانشگاه سوره تهران از اینجانب طی رونوشتی در تاریخ               ( 22/9/1388).

– کسب رتبه برگزیده در بخش آهنگسازی در جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سال 1392 برای سمفونی شماره یک در سه موومان. ( دوزخ – برزخ – بهشت)

– دریافت لوح و تندیس و هزینه نقدی از جشنواره از دکتر پیروز ارجمند مدیر کل مرکز موسیقی و رئیس جشنواره و دکتر حسن ریاحی دبیر جشنواره دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1392).

– مدرس کنکور هنر گرایش موسیقی در استان البرز ، شهرستان کرج به مدت یک سال برای دختران آموزشگاه بعثت و منشور دانش و تهیه جزوات و تستهای کنکور و طراحی سؤالات در زمینه موسیقی برای دانشجویان رشته موسیقی از تجربیات دیگر اینجانب، در زمینه تدریس موسیقی بوده است.

– لوح تقدیر و تشکر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز(شهرستان کرج ) برای ساخت سمفونی شماره یک براساس مفاهیم انتزاعی (دوزخ- برزخ- بهشت) از سید موسی حسینی کاشانی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز درتاریخ (28/2/93).

– دعوت به مناسبت ایام خجسته میلاد پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) در نشستی صمیمانه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان البرز با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر علی جنتی (از طرف سید موسی حسینی کاشانی- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز)

– دریافت درجه بندی آموزشگاه و گرفتن مجوز درجه یک برای آموزشگاه موسیقی آوای برتر به جهت فعالیتهای آموزشگاه و برگزاری کنسرتهای آموزشی هنرجویان این آموزشگاه و کسب امتیاز (درجه یک) در تاریخ (30/2/1392).

آثار آهنگسازی :

1-سمفنونی شماره ۱ اپوس شماره یک   (دوزخ – برزخ – بهشت) در سه موومان.

2- سمفونی شماره ۲  ‌‌‌اپوس شماره دو    (ابوالفضل العباس ارکستر و گروه کر) ( کانتات مذهبی) .

3-سرود ساخته شده برای دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای ارکستر سمفونیک و گروه کر دفتر موسیقی.

4-آریا ( دورین)

تصنیف برای ارکستر(ملی) به همراه خواننده: ( اشعار امیر خاکسار- آهنگسازی و تنظیم علیرضا اکبرپور)

5-آسمون

6-برای تو- اصفهان

7-باران چشمات

8-فرشته – ماهور

9-منطق شرقی چشمات  (ماهور)

10-تاج برازندگی

 

صدا و سیما:

11-اشکی بفشان ( شوشتری)

12- مشتاق

13-جمال (شعرسیدصابر موسوی)

14-گلستان ( شعر از محسن وطنی)

15-جمال

16- دست دعا

17-آتونال کوینتت ( برای اکستر زهی)

18-رقص طبری ( استفاده از تم قشقایی)

19-حلاج( شعر از شفیعی کدکنی)

20-عشق – برای کلارینت- ویلن- پیانو(رمینور)

21-کوارتت زهی آتونال

22-تم واریاسیون برا دو پیانو دوماژور op= 16

23-کوارتور زهی (در ۴ مودمان) ارائه شده برای جشنواره موسیقی برای یکصدمین سالروز کشتار ارامنه .

24-ترومپت و ارکستر زهی op= 17  میکسولیدین( نوا)

25-پلی مُدال-کلارنت- پیانو- چلو (ویلنسل)

26-پائیز- کوارتت زهی سل مینور

27-کوارتت برنجی-  اپوس ۱۴

مجموعه موسیقی های مینیاتور سینمایی:

1-قسمت اول رویا

2-قسمت دوم شور (احساسی)

3-قسمت سوم- پیانو- ویلن- چلو

4-صندوقچه

5-حرکت ( مسیر)

6-روشنایی

7-والس روی تم محلی (طبری)

8-تیتراژ اول – کتولی

9-تیتراژ آخر – موسیقی رقص شمالی

———————

28-پرلود برای پیانو – رمینور

29-سرود دانشگاه سوره با گروه کر

30-تریو آتونال- کلارینت- هورن- چلو

31-تنظیم کوتاه برای تم محلی (فولکلوریک)

32-آهنگساز موسیقی سریال شهرمن شیراز روز مادر-از شبکه ۲سیما (فروردین 1394):

1-تیتراژ اول دختر شیرازی برای ارکستر

2-تصنیف خوشا شیراز- برای صدای مرد و زن

3-پیانو و سنتور

4-احساسی بخش اول

5-موسیقی ایتالیایی

6- حادثه و موسیقی

7-احساسی ( دختر شیرازی)

8-موسیقی بی کلام خوشا شیراز  (نمای بیرون – تعقیب و گریز)

9-رقص قشقایی

10-موسیقی و ظنز

11-رویا

12-سکانس روز شهر من شیراز

13-ضرب و دف ( گروه سازهای کوبه ای)

———————

33-شور برای دوخواننده به اقتباس از ردیف آوازی محمود کریمی برای سازهای کوبه ای – پیانو – آواز آلتو – آواز مرد (خواننده ) – ویولا – ویلنسل – کمانچه .

34-تصانیف- برای ارکستر موسیقی ملی:

1-چو دودی کشم – شعر بهادر یگانه

2-چه شود که با نکهت تو  – شعر بهادر یگانه

3-حرفها دارم -شعر سهراب سپهری

4-گل در بر و می شعر حافظ

5-مستم چه کنی شعر شوشتری

6-آفتاب است – شعر سهراب سپهری

7-تصنیف ( بی تو به سر نمی شود) – شعر مولانا آواز احمد یادگار

———————

36-قطعه ای به نام نقش جهان برای ارکستر مجلسی در می مینور

35-در حال حاضر نوشتن سمفونی عاشورا در ۴ مودمان برای ارکستر سمفونیک و کر.

مقالات و موارد مطالعاتی:

-نوشتن مقاله ای درسال 1384 تحت عنوان سمفونی آرش کمانگیر ، تحت عنوان مباحث تحلیلی از موسیقی-موسیقی نمایش و موسیقی تصویری اپرایی درجهان.

2-نقش نمایش در موسیقی و اپرا به عنوان مقاله درسی .

3-موسیقی تصویری سینما و مباحث گفتاری موسیقی درام در دانشگاه .

4-مباحث تحلیلی و نظری در مورد پیدایش داستان آرش و تحلیل موومانهای آن.

5-سمفونی آرش از دیدگاه نویسنده.

6-آنالیز سمفونی شماره یک، اپوس شماره یک در ۳ موومان.

7-از دیگر کارهای ارائه شده در حیطه مباحث نظری که هم در قالب دفاعیه آمده است و هم در قالب مقاله در سال 29/6/1391. استفاده از سلول اولیه برای ساختن اثری بزرگ و استفاده از یک متریال خام و بسط و گسترش آن به یک ایده فیکس که با شناختی دقیق از ارکستراسیون برای رنگ صوتی مشخص و رسیدن به عناصری تماتیک و مستقل و روی هم قرار گرفتن آنها به صورت کنترپوانتیک شکل گرفته است (به صورت مباحث نظری) و در بخش عملی به همراه سی دی و پارتیتور ارائه  می شود ترکیبی از سیستم تمام پرده و ۱۲ نتی  1- 5/1- 5  داخل خودش یک ترایتون (چهارم افزوه) دارد- یک سلول برای کارکردن (همایون قرن بیستم).

8-مباحثی عملی (ساخت سمفونی شماره۲ به نام ابوالفضل العباس در دو موومان که موومان اول به شکل قدیم و سنتی خودش در قالب فرم سنات می باشد و موومان دوم اثر که گروه کر وارد می شود، به شکل کانتات مذهبی بر روی اشعار مذهبی و نوحه های قدیمی سرزمینمان ایران شکل گرفته است. در اینجا تم زاینده ای برای وحدت ز برابری کامل صداها حاصل می شود. هیچ یک از صداها به نسبت دیگری برتری ندارد .موته (کانتات) مذهبی.

9-آنالیز بر روی آثار آلبان برگ (کنسرتو ویلن) استفاده از ماژور – مینور- مد – موسیقی تنال- آتونال.

1-سل- سی بل- ر  (سل مینور)

2-ر-فادیز- لا-  (ر ماژور)

3-لا- دو- می (لا فیور)

4-می- سل دیز- سی ( می ماژور)

5-دودیز – ردیز- فا-( مدلیدین)

10-تحلیل و مباحث نظری و آنالیز روی سنفونی فانتاستیک برلیوز-۴ موومان (آهنگ سازان دوره رمانتیک که جنبه توصیفی دارند)

11-آنالیز روی آثار آهنگسازان کلاسیک .

12-گفتاری در صداسازی و شیوه های استفاده از آن برای علاقمندان رشته بازیگری و دانشجویان دانشکده موسیقی (درس سرایش) از شکل گیری آغاز موسیقی تا استفاده از آن تا به امروز.

13- درحال حاضر تحقیق، مطالعه و نوشتن سمفونی شماره ۳ به یاری خداوند درباره عاشورای حسینی در ۴ موومان (برای ارکستر سمفونیک و کر) برگرفته از:

1-ریشه ها

2-انگیزه ها

3-رویدادها

4-پیامدها

نتیجه:

با توجه به سوابقی که طی سالیان متمادی در مباحث عملی و نظری در حوزه تدریس موسیقی و نمایش داشته  لذا در صورت نیاز به تدریس اینجانب در آن دانشگاه محترم، تمایل خود را نسبت به همکاری اعلام مینمایم.

درباره نویسنده

ارسال دیدگاه